Eerste twee LiDARs aangekomen op het OEC

Na grondige voorbereidingen en communicatie met leverancier ZX Lidars zijn op 1 juli de eerste twee LiDAR-sensoren op transport gezet naar het OEC in Stellendam. Het transport vond plaats volgens specifieke leveringsvoorwaarden van Rijkswaterstaat. Hierdoor konden de LiDARs worden opgeslagen in het speciaal hiervoor ingerichte douane-entrepot, dat sinds kort onderdeel is van het OEC (meer informatie hierover in dit artikel).

Foto van LiDAR op het OEC
Beeld: Alex Brokx
LiDAR geplaatst in het douane-entrepot van het OEC

Transport van de LiDARs

Voor de aanschaf van de LiDARs heeft het OEC diverse voorbereidingen moeten treffen. Denk aan het aanvragen van een vergunning van de Nederlandse Douane, het op- en inrichten van het douane-entrepot, het inrichten van de noodzakelijke douaneprocedures en het wijzigen van de leveringsvoorwaarden.

‘Omdat de LiDARs uit het Verenigd Koninkrijk kwamen en dus van buiten de EU, was het transport behoorlijk complex, verduidelijkt Ron Veer, Engagement Manager bij het OEC. ‘Tijdens het transport is er dan ook veel communicatie geweest tussen de leverancier en het douane-entrepot. Deze communicatie was vanwege de grensoverschrijdende logistiek soms nog een behoorlijke uitdaging.’

Aankomst van de LiDARs

Op 3 juli kwamen de twee kratten met LiDARs aan op het OEC. Door de nieuwe Brexit-regels moest de chauffeur iets langer dan verwacht aan de EU-buitengrens staan. Na ontvangst van alle documenten (inclusief die van de Britse douane) diende het douane-entrepot een verzoek in bij de Nederlandse Douane om de LiDARs te mogen lossen en plaatsen in het douane-entrepot. De goedkeuring kwam gelukkig snel en er hoefde geen steekproef te worden uitgevoerd, wat voor flink wat meer wachttijd had gezorgd.

Over een aantal weken worden de LiDARs geïnstalleerd op een platform in een van de windparken op de Noordzee. Deze locaties liggen administratief buiten de EU. Door de sensoren in het douane-entrepot van het OEC te plaatsen, komen ze officieel nooit de EU binnen voordat ze naar zee worden getransporteerd. Hierdoor hoeven er geen invoerrechten en andere EU-belastingen te worden betaald. En dat scheelt flink in de kosten!

Foto van LiDAR op het OEC
Beeld: Alex Brokx
LiDARs geplaatst op het testplatform van het OEC